De wereld om ons heen wordt steeds digitaler en meer verbonden. Als gevolg daarvan worstelen bedrijven om het tempo van de veranderingen en de verwachtingen van hun klanten bij te houden. Om relevant te blijven, is het voor bedrijven van vitaal belang om nieuwe technologie toe te passen die hen niet alleen helpt concurrerend te blijven, maar ook waarde biedt aan hun klanten. Een groeiend aantal bedrijven is begonnen om Augmented Reality (AR) te gebruiken als een effectief hulpmiddel bij hun marketinginspanningen. Dankzij het vermogen om digitale elementen te combineren met echte omgevingen, kan AR in een groot aantal scenario’s worden gebruikt.
Wat is Augmented Reality?
Augmented Reality, of AR, is een opkomende technologie die digitale elementen combineert met echte omgevingen. Met behulp van deze technologie kunnen merken hun voordeel doen met het vermogen om de aandacht te trekken. Er zijn twee soorten AR: Het eerste type, bekend als marker-based AR, vereist dat gebruikers een specifieke afbeelding scannen om de geaugmenteerde inhoud te bekijken. Het tweede type, location-based AR genoemd, stelt gebruikers in staat het geaugmenteerde element in hun eigen omgeving te bekijken zonder enige extra handeling.
3 manieren waarop Augmented Reality bedrijven ten goede komt
De redenen waarom bedrijven augmented reality laten maken zijn talrijk, maar de belangrijkste kunnen in drie categorieën worden verdeeld: merkbekendheid, klantbetrokkenheid en verkoop.
Merkbekendheid
Een aanzienlijk deel van de marketing inspanningen van grote bedrijven is gewijd aan het opbouwen van naamsbekendheid. Het creëren van een herkenbaar merk is essentieel voor zowel startups als grote ondernemingen, omdat het hen helpt zich te onderscheiden van de concurrentie en meer omzet te verdienen. Augmented reality bedrijf wordt vaak gebruikt op evenementen, waar duizenden mensen aanwezig zijn. Met de technologie kunnen marketeers een gepersonaliseerde ervaring creëren voor deelnemers aan evenementen en de merkbekendheid bevorderen door bedrijfsinformatie en logo’s weer te geven.
Klantbetrokkenheid
Een andere manier waarop AR bedrijven ten goede kan komen is door de klantbetrokkenheid te verbeteren. De technologie kan worden geïntegreerd in e-mails, gedrukte advertenties en zelfs webpagina’s om een interactieve ervaring te creëren.
Verkoop
Last but not least kan AR bedrijven helpen hun verkoop te stimuleren door een meer aantrekkelijke koopervaring te creëren. AR kan worden gebruikt om producten in een virtuele winkel weer te geven. Winkeliers kunnen AR bijvoorbeeld gebruiken om zo een virtuele kleedkamer te creëren, waar klanten producten kunnen passen voordat ze ze kopen.
